Odpowiedź ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej na interpelację nr 7022 w sprawie projektu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Dotyczy stacji kontroli pojazdów.

 

W odpowiedzi na pismo z 31 marca br. znak SPS-0202-7022/04, przy którym przesłano interpelację pani poseł Sylwii Pusz w sprawie projektu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie stacji kontroli pojazdów, uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.

   Projekty ustaw: o swobodzie działalności gospodarczej (SDG) oraz Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (WSDG) są aktualnie przedmiotem intensywnych prac w komisji sejmowej. W związku z tym ostateczny kształt tych przepisów nie jest przesądzony.

   Projekt ustawy WSDG zawiera m.in. nowelizację przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. W zakresie badań technicznych pojazdów wprowadza ona dwie zasadnicze zmiany:

   1) zniesienie zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Jest to konsekwencja zaproponowanego w projekcie ustawy o SDG nowego podejścia do reglamentacji działalności gospodarczej. Zgodnie z nim wykonywanie działalności gospodarczej objętej obecnie obowiązkiem uzyskania zezwolenia będzie możliwe po uzyskaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej. Będzie to mniej uciążliwa dla przedsiębiorcy forma reglamentacji, jednakże gwarantująca odpowiedni poziom działalności i zapewniająca wysokie bezpieczeństwo obrotu;

   2) uporządkowanie obowiązujących przepisów poprzez wyraźne rozstrzygnięcie, że badania techniczne pojazdów wykonują jedynie dwa typy stacji: podstawowe i okręgowe.

   W przedłożeniu rządowym zaproponowano zniesienie obecnie obowiązującego przepisu dającego starostom (organ obecnie wydający zezwolenia, a po wejściu w życie ustawy o SDG prowadzący rejestr) uprawnienie do upoważnienia mniejszych stacji do wykonywania badań z zakresu stacji okręgowych (obecny przepis art. 83 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Brak w WSDG odpowiednika tego przepisu nie oznacza jednak zniesienia podstawy prawnej dalszego funkcjonowania takich stacji kontroli pojazdów. Przepisy przejściowe zawarte w projekcie ustawy WSDG stanowią bowiem, że przedsiębiorca taki, zgodnie z zasadą praw nabytych, będzie dalej wykonywać działalność w takim zakresie, jaki ma określony obecnie w zezwoleniu. Zostanie bowiem z urzędu wpisany do rejestru działalności regulowanej.

   Ponadto obecnie przedsiębiorca prowadzący stację obowiązany jest posiadać certyfikat wydany przez jednostkę naukowo-badawczą na zgodność wyposażenia i warunków lokalowych stacji z warunkami technicznymi. Certyfikaty takie wydawane są na trzy lata i ich ważność zostanie zachowana. Natomiast przedsiębiorcy rozpoczynający dopiero wykonywanie działalności gospodarczej w tym zakresie oraz ci, których certyfikaty utraciły ważność, obowiązani będą uzyskać pozytywną opinię o zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań, wydawaną, po dokonaniu sprawdzenia stacji, przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Oznacza to, że dopóki wyposażenie danej stacji będzie spełniało odpowiednie warunki techniczne, nie będzie podstaw do odmówienia przedsiębiorcy pozytywnej opinii i, w konsekwencji, zmiany zakresu wykonywanych na danej stacji badań.

   Opinia będzie ważna co do zasady przez 5 lat, czyli dłużej niż obecne certyfikaty. Oznacza to także mniejsze koszty dla przedsiębiorców.

   Należy podkreślić, iż opinia ta będzie zupełnie innym dokumentem niż dotychczasowe certyfikaty. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego jest bowiem organem administracji, zatem od opinii przysługiwać będą środki odwoławcze, włącznie ze skargą do NSA.

   Mając powyższe na uwadze, należy zdecydowanie podkreślić, iż obawy Pani Poseł, że nowe przepisy mogą doprowadzić do bankructwa obecnie działających stacji kontroli pojazdów, nie są uzasadnione. Ze swej strony deklaruję, iż w trakcie dalszych prac nad projektami wskazanych ustaw kwestie zabezpieczenia interesów tych przedsiębiorców będą szczegółowo analizowane.

   Drugą kwestią poruszaną w interpelacji jest sprawa wysokości opłaty za egzamin kwalifikacyjny diagnostów. Zgodnie z załączonym do projektu ustawy WSDG projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów, programu szkolenia diagnostów, zasad przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego i wysokości opłaty za egzamin oraz wzorów dokumentów związanych z uzyskaniem uprawnień do wykonywania badań technicznych opłata ta miałaby wynosić 1000 zł. Uprzejmie informuję, iż do projektu rozporządzenia wkradł się błąd drukarski. Przewiduje się, iż opłata ta wynosić będzie 100 zł. Takie też stanowisko zostało zaprezentowane przez przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury w czasie posiedzenia podkomisji sejmowej 10 marca br.

   Minister

   Jerzy Hausner

   Warszawa, dnia 20 kwietnia 2004 r.